Monday 10 April 2017

SCAMMER MELALUI MUDAH.MY

Assalammualaikum.

This week saya try sell kain pasang through Mudah.my memandangkan ianya memang"mudah" kalau kita nak jual barang melalui internet.So,nak dijadikan cerita,tak sampai 1 hari saya post dekat mudah.my,malamnya ada seorang pembeli ni wasep nak beli barang saya tu.Nak dijadikan cerita,pembeli ni cakap dia dari Ireland,dan dia nak hadiahkan barang saya tu kepada relative dia yang tinggal di Selangor.

Memandangkan saya sangatlah teruja sebab pantasnya ada orang nak beli barang,saya pun layanlah dia.Chit chat chit chat,dah bagi no account bank semua,dia janji dia akan buat payment the next day.The next day dia wasep balik cakap,have you receive the email from my bank though the email.Bila cek balik,memang ada email dari bank dan juga pembeli tu.But,you know what,something is so fishy here.

Firstly,total amount yang dia sepatutnya bayar tidak tally dengan total amount yang dia buat.Saya pun macam dah kenapa pula dia bagi salah amount ni.

Me        :Saya cakap balik dekat dia why you deposit the wrong amount.
Pembeli:Then dia cakap,Oh,i tersalah masuk,tak pe you hantar dulu barang tu then bagi no tracking barang melalui email and laterm amount yang salah tu you bagi balik dari I.

See,something is very very fishy here.Setahu saya,we need to received the payment first before kita poskan barang kepada customer.Tapi,si pembeli ni pula kata,saya kena hantar dulu barang tu,barulah payment akan sampai.

Since,saya rasa ada benda yang tak betul berlaku,maka saya cuba siasat bank yang dia guna iaitu First Direct Bank.Memang wujud bank ni,tapi melalui email yang dia bagi kepada saya it looks really unprofessional untuk Bank hantar email macam tu.



So,lepas saya wasep balik dengan dia sebab dia tanya bila kita boleh pos barang kepada relative dia ni kat selangor tu,saya cakaplah esoklah saya hantarkan sebab hari ni(Ahad) post office tutup.After that,saya try google lagi pasal kes ni.Then guess what I have found~ Saya terjumpa entry di blog pasal ni.Which means ramai lagi mangsa dia ni.

So,girls bila ada someone from overseas yang tetiba kata nak beli barang korang melalui mudah.my kepada relativenya di Malaysia,be careful ok.Even dalam email tu dia dah bagi full details pasal relative dia,but you still need to check it untuk mengelakkan perkara ni berlaku.

Tapi,scammer macam ni selalunya dia akan tukar details diorang.Below is the details regarding si scammer tak bertauliah ni:

Name: Noramylia Mohamed(konon dari Ireland)
E-mail:noramyliamohd9637@hotmail.com

Yang ni pula details relative dia yang kononnya tinggal di Selangor

First Name: Jeisen Giovanno
Address: No 5 JLN 3/4 c,Bandar Baru Bangi,selangor
City: Bangi
State: Selangor
Zipcode: 43650
Country: Malaysia
Phone: +601111401134
So,moral of the story,be carefullah waktu korang jual barang through internet ni ok.


4 comments:

raudhah said...

Thanks for the info. Luckily u blog about this email. And i google it before i sold my items. This email are totally scammer. Moral of the story dont believe online people. Thank god i found ur blog.

Unknown said...

Hai. Boleh taubx lepastu aoe yg berlaku. Cemane awak deal ngan org tu ? Sbb saye pon tgh suspicious dgn due org ni.

Anonymous said...

sama kes baru 1 jam lepas.saya jual kasut sebab tak muat.then tak sampai setengah jam.ada nombor from luar negara whatapp i.i pun macam u saited gila.then bagi no acc.dia mintak my email.tp sebelum bagi no acc tu .i mmg berdoa kat allah harap bukan scammer.n then dia mintak alamat email.i tergerak hati nak bagi email salah.lepas dah bagi semua tu baru tergerak hati nak search alamat yg dia bagi.rupanya ramai yg dah kena.i call maybank terus.dia ws i suruh check email.memang tak dapat la sebab email salah kan.so i tell him that i didnt receive it.guess what dia paksa paksa i.i said sorry and then block him.terketar tangn tau masa tau yg dia scammer.katanya from us.tp bila tnya kat kedua kata europe pulak.haa nampak tak.dia cakap nak beli untuk partner dia.


ni alamat yang dia bagi
Address: No 1748 lorong kempas, 7/2b taman kempas sungai
state:Kedah
City: Sungai petani
Country: Malaysia
Zipcode:08000


harap membantu orang lain.

Munirah Kadir said...

@Rosli Fatinsaya block terus lepas google tau depe ni scammer