Friday 4 April 2014

SEMESTER 3-IJAZAH SARJANA MUDA SAINS PENTADBIRAN DAN PENGAJIAN POLISI UiTM


 

 

Assalammualaikum.

Kehidupan semester 3 bagi aku adalah ianya lebih relax berbanding semester 2 yang penuh dengan liku liku kehidupan untuk diceritakan.Walaupun semester 3,pembelajarannya adalah lebih berat kerana ianya mempunyai 9 subjek yang harus dipelajari.

Dan,9 subjek itu adalah…

1.       Human Resources (HR)

Jujur aku kata,subjek ni sangat memerlukan kosentrasi yang tinggi di dalam kelas.Tapi,nak capai tahap kosentrasi tu agak susah sikit sebab errmmm,to be honest ianya sangat bosan.Basically,konsep HR ni ianya adalah mengenai bagaimana process mengrekrut seseorang ke dalam organisasi and etc.Final?Jangan risau kalau korang tak berapa focus dalam kelas,still ada peluang untuk berjaya sebab yang penting korang kenalah baca buku text+slides sampai lebam.InsyaAllah boleh.Sebab lama kelamaan,korang akan mendapati yang subjek ni best sebab ianya berkaitan dengan diri kita di masa hadapan.

2.       Public Relation (PRO)

Subjek yang paling banyak chapter untuk dihabiskan berbanding subejk-subjek lain.Tapi,subjek ni jugaklah yang menjadi lubuk emas bagi sesiapa yang ambil subjek ni.Hal ini kerana,ianya adalah subjek yang best untuk dipelajari jua difahami.

3.       Advance Business Law

Semester 3 adalah semester yang terakhir kalian akan berjumpa dengan subjek ni.Untuk sem 3 ini,silibus pembelajarannya adalah lebih kurang sama dengan sem 2.Cuma yelah,korang akan belajar lebih details lagi mengenai business law.

4.       Management Account

Kalau nak dibandingkan dengan account waktu semester 1,acc semester 3 ni boleh dikatakan relax sikit.Sebab hanya ada 5 chapter je yang perlu dipelajari.Tapi,dalam chillax-chillax tu,kena perah otak sampai faham pasal konsep dia.Kalau dah faham,barulah senang nak buat latih tubi.Nasihat untuk subjek ni,buatlah past year sampai lebam.InsyaAllah,waktu final nanti mudah untuk menjawabnya.

5.       CTU(Hubungan Etnik)

Pembelajaran subjek ni adalah 100 % dalam Bahasa melayu.Subjek ni,korang akan belajar mengenai perpaduan dalam negara ni,apa itu DEB,apa yang berlaku selepas tahun 1969 dan sebagainya.

 6.       Bel

Subjek ni macam biasalah.Dah nama pun bel.Hahah.

7.       3rd Language

Terdapat 4 bahasa yang ditawarkan bagi fsppp iaitu:

a)      Japanese

b)      Mandarin

c)       France

d)      Arabic

Macam aku,aku ambil Japanese.Sebab ianya senang untuk dipelajari kalau nak dibandingkan dengan bahasa-bahasa lain.Skop tugasan untuk 3rd language basically adalah sama iaitu:

a)      Kena buat video (berlakon in a group)

b)      Listening

c)       Writing

d)      Oral

 8.       Elektif

Terdapat beberapa pilihan iaitu:

a)      Social Marketing (SOMA)

SOMA adalah salah satu subjek hot sentap yang ramai gila orang nak amik.Bagi yang suka berinteraksi dengan orang ramai,subjek ni adalah subjek yang tepat buat anda.Sebab nanti,korang akan kena buat projek.Projek tu adalah korang kena buka booth dan terpulanglah korang nak buat pasal apa.Tapi,nak buat projek ni,korang kena cari sponsor.Hah,tu je kot sebab selebihnya,aku tak dapat nak explain lebih sebab aku tak ambil subjek ni.

b)      Total Quality Management

Kengkawan yang ambil subjek ni kata mudah nak score.Sebab ianya macam subjek sem 1.Kesinambunganlah kiranya.

c)       Malaysian Premiership Studies

Aku ambil subjek ni.Basically ianya pasal Perdana Menteri Malaysia.Contoh,latar belakang mereka,sumbangan mereka pada negara kita dan blablabla.Subjek ni kena buat research yang mendalam sebab kalau hanya mengharapkan buku + slides semata-mata,susah nak jawab final exam nanti.Maka,korang kenalah rajin baca newspaper,google kat internet and etc.


d)      International Relation

Subjek ni pun lebih kurang sama dengan MPS.Meaning,tak boleh bergantung harap pada textbook+slides semata-mata,kalau tak lingkup.Skopnya adalah merangkumi global sebab dan namapun perhubungan antarabangsa.

p/s: Tips sikit.

Actually,setiap subjek depends pada lecturer.Kalau lecturer ok,InsyaAllah result akan ok.Tapi,usaha sendiri jua penting.Don’t ever give up.Gambate!

Itu je setakat ini.Diharapkan entry ini sedikit sebanyak dapat membantu kalian dalam mengharungi semester 3.Selamat maju jaya.

 

No comments: