Tuesday 1 April 2014

SEMESTER 2-IJAZAH SARJANA MUDA SAINS PENTADBIRAN & PENGAJIAN POLISI UITM








Assalammualaikum.

Semester 2 mula menjengah tatkala berakhirnya semester 1.Namun,semester 2 tidak semudah yang disangka.Berbekalkan lebih banyak pembelajaran yang menekankan mengenai fahaman teori,semester kali ini memerlukan kosentrasi dan pemahaman yang lebih tinggi berbanding semester 2.Sudah tentulah kerana,semakin meningkat semester, pembelajarannya jua semakin up!

So,semester 2 kali niada 8 subjek.Dan subjek-subjeknyaadalah:

     1.       INTRODUCTION TO PUBLIC ADMINISTRATION

Basically,subjek ni adalah berkaitan dengan sistem administration negara kita ni. Walaupun subjek ini nampak relax untuk dipelajari,tetapi…..hakikatnya ianya susah nak score.Dan,untuk subjek ni,ianya tak boleh depends 100% pada slides sahaja sebab kalau tak,kelautlah jawabnya.Tapi,tak pe jangan risau.Cik google kan hado.So,jangan malas-malas nak cari informasi mengenaiapa yang dipelajari.Idakpun,carilah buku yang berkaitan dengan public administration in our country.InsyaAllah membantu.

      2.       MANAGEMENT PRINCIPLES
A lot of theories.Ni pun adik beradik si admin.Nampak relax,tapi…hmmm.

      3.       INDUSTRIAL RELATIONS
Subject yg bagi aku is the killer subject.So,this subject ni kena diberi penumpuan yang lebih sikitlah berbanding subject lain.Senang cerita,dari kulit depan buku sampailah kebelakang kena fahamkan betul-betul dan hafal.

      4.       ECONOMICS
Kalau korang dah belajar eco waktu asasi,ianya memudahkan anda untuk score this subject.For me,it is fun to learn it.

      5.       BUSINESS LAW
Law again.Kali ni ianya melibatkan contract,SOGA and HP.One of the best subject so far.

6.   BUSINESS STATISTICS
Memerlukan banyak latihan,kalau tak lingkup.Sebab kalau just faham tanpa buat banyak latihan,agak sukar untuk score this subject.
   
      7.    KOKURIKULUM
Sem 2 ni,korang dah tak payah masuk kesatriamacamsem 1.Bebas untuk pilih kelab mana-manapun.Tapi,bagi yang join kesatria negarasem 2,kalian akan belajar tempur tanpa senjata(TTS).Faedahnya?Kalian akan dapat mengeluarkan peluh sampai lenjun sebab exercisenya dan pergerakannya yang memerlukan kekuatan dan ketangkasan.And senang nak dapat A jugak.Hikhik.

Actually,setiap subjek depends pada lecturer.Kalau lecturer ok,InsyaAllah result akan ok.Tapi,usaha sendiri jua penting.Don’t ever give up.Gambate!

No comments: